De historie van de Johanna Engelina

De Dana Adriana diepgeladen, kruisend op (waarschijnlijk) het Haringvliet.

De Johanna Engelina liep van stapel in Middelburg in 1897, hoogstwaarschijnlijk onder de naam “Daniël Jacoba” in opdracht van Hendrik Viergever uit St. Annaland en vernoemd naar zijn ouders. Zij is gebouwd door Borsius & v.d. Leye in Middelburg. Haar maten waren toen 37.45 x 6.84 x 1.91 mtr. en 271 ton. De opdrachtgever koos indertijd voor een zwaar en robuust schip omdat hij vracht wilde vervoeren tussen de toenmalige Zeeuwse eilanden. Deze wateren stonden bekend om hun onstuimige karakter en alleen een zeer zeewaardig schip zou hier een lang leven beschoren zijn. De Johanna Engelina kreeg flinke afmetingen: een lengte van 38 meter en een breedte van 7,5 meter. Daarbij werd het schip vooral degelijk gebouwd, op basis van zware constructies en dikke plaatmaterialen. Tijdens recente verbouwingen kwamen we her en der constructies tegen die een heus zeeschip niet zouden misstaan. Bovendien bleek bij metingen dat de romp op sommige plekken nog steeds 8 mm dik is.
Na de tewaterlating vervoerde de Daniël Jacoba bulkgoed zoals zand, mest, graan en andere landbouwproducten. Dit gebeurde uiteraard met behulp van alleen de zeilen; pas in de jaren dertig werd een motor ingebouwd.

Al snel kwam Pieter Theunisse als knecht aan boord. Na een paar jaar voer hij

als schipper op de Daniël Jacoba in de “beurt”. En in 1907 was hij in staat om het schip te kopen. Al snel kwam Pieter Theunissen in contact met Jenneke Pieterman waar hij later mee trouwde. Uit dit huwelijk kwamen verschillende kinderen waarvan Jan en en zijn zus na het overlijden van hun vader in 1946 tot in de jaren zestig zijn blijven varen. Voor de oorlog werd er al een 18 PK Deutz in gebouwd wat het varen aanmerkelijk eenvoudiger maakte. Ook tijdens de oorlog heeft het schip gevaren totdat de Duitsers het schip dreigden te confisqueren. Toen werd besloten het schip in een dode arm van de Waal, bij Haaften, met extreem hoog water droog te zetten. Hierdoor bleef het schip gespaard en kon na de oorlog alweer snel met vracht gevaren worden .Eind jaren 50 werd de Deutz vervangen voor een 100 PK Daf en het laadvermogen 336 ton.

Met het inbouwen van de motor in de jaren dertig, verdwenen een voor een de zeilen en kwam er een stuurhut op het achterdek. Volgens de meetbrief is het schip tussen 1960 en 1977 vijf maal omgedoopt en wel van Daniël Jacoba naar Pieter, naar Jo-Ba, naar Rita, naar José en ten slotte naar Johanna Engelina.

Eind jaren zeventig kochten Jelte en Annelies Toxopeus de “Jose”. Zij vonden het schip in Nederhorst den Bergh in de Vecht waar het werd gebruikt als overslag schip met een grote kraan op het voorschip.
De reden dat het schip te koop lag had wel een tragische oorzaak. De dochter van verkopende partij (Jose genaamd) was enkele maanden daarvoor omgekomen bij een verkeersongeluk. Door verdriet overmand wilde de vader niks meer met het schip te maken hebben dat naar zijn dochter was genoemd en verkocht het schip dus aan Jelte en Annelies Toxopeus.
Zij gebruikten het schip in eerste instantie om op te wonen. Jelte werkte met Rijkswaterstaat aan de delta werken en zo kon de woning naast het werk worden neergelegd. Maar gaandeweg werd het schip verbouwd en omgetoverd tot charterschip en zeilklipper. In die tijd gaven zij het schip ook haar huidige naam “Johanna Engelina” naar hun beide moeders.
Tot 1994 bleef het schip in hun bezit maar het in de vaart brengen van de hun 2 nieuwe schepen “Nirwana” en “Waterwolf” deden hun besluiten de “Johanna Engelina” te verkopen. Jan Schoen werd de nieuwe eigenaar van het schip totdat in 1998 Laurens Sinaasappel het schip weer van hem overnam.

Johanna Engelina op Haringvliet 1907
Ome-Jan-ca-1938
Menu

Cookie beleid

Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Van deze cookies worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van de basisfuncties van de website.

We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen in uw browser opgeslagen met uw toestemming. U hebt ook de optie om u af te melden voor deze cookies. Het afmelden voor sommige van deze cookies kan echter een effect hebben op uw surfervaring.

Cookie beleid